Новинарско ћоше
11. 09. 2012.
Пет књига које треба да прочита сваки новинар
Прочитајте које књиге препоручују економска новинарка листа Данас Ружа Ћирковић и уредник рубрике Свет у Вечерњим новостима Слободан Рељић у 100. броју часописа Линк
Ружа Ћирковић
1. УСТАВ СРБИЈЕ
Једном су бившем политичару посланици у тадашњој Савезној скупштини приговарали да је у стању да кроз парламент прогура и тврдњу да је земља четвртаста. "Ако се за то скупи довољан број посланичких гласова, молим..." одговарао је тај. Наш садашњи Устав је доказ да је човек био у праву.Довољан број посланичких, а наводно и бирачких гласова је 2006. године сакупљен. Сваки новинар мора Устав прочитати и да би знао коме шта од надлежности припада у овој земљи по Уставу, а коме шта по овој или оној сили.
2. ТРАВНИЧКА ХРОНИКА Иве Андрића
Ову књигу читам сваке године поново. Кориснија је од било које историјске читанке за спознавање балканских менталитета, анимозитета и страхова. Укратко за разумевање свега онога што нам се већ више пута десило. Али, посебно је корисна као пример лепог језика, јасне мисли и застрашујућег познавања оних тајни за које сте мислили да нису познате ником живом само вама самима.
3. ПОСЛЕДЊИ ДАНИ СФРЈ Борисава Јовића
Мада има и интересантних рупа, искрености књиге највише се чуде непријатељи политике њеног писца. Из ње сваки млади новинар може сазнати шта су стварно мислили и чему су се надали овдашњи политичари 90-тих година, а што нас је на крају посвађало са готово свим народима у региону, у ком амбијенту сви још живимо, а посебно новинари и раде.
4. СРПСКА ПОБУНА У ХРВАТСКОЈ др Никице Барића
Ко има стрпљења да ову обимну и добро потковану књигу прочита до краја, сазнаће шта су мислили и чему су се надали политичари у региону кад су одлучили да нашима из претходне књиге одговоре истом мером. Књигу није писао непосредни учесник догађаја, него историчар па није пример запрепашћујуће искрености као претходна.
5. МИХАЕЛА КОЛХАЗА Хајнрих Клајст
Из ове мале језгровите књижице сваки читалац, па и новинар, може научити како у свему ваља имати меру па и у борби за своје и туђе право и правду. Онај ко хоће да је 100 посто у праву, зачас је 100 посто у криву.
Слободан Рељић
1. Прва жртва Филипа Најтлија
Наслов је изведен из познате изреке америчког сенатора Хирама Џонсона из 1917: „Кад избије рат, прва жртва је истина.“ То је бриљантна књига британског публицисте Филипа Најтлија о ратним репортерима од Кримског рата (1853-1856) до рата у Вијетнаму (1945-1975). На енглеском се појавила 1975, а у СФРЈ – 1977.
2. Операција 'Билд' Гинтера Валрафа
Један од најчувенијих немачких репортера Гинтер Валраф познат је по томе што се за своја дуга истраживања „претварао“ у Турчина, клошара, револуционара... Године 1977. отишао је у минхенску редакцију таблоида „Билд“, где га нису познавали, и почео да ради као спољни сарадник. Његов опис начина рада у „Билду“ изазвао је прави потрес не само у Немачкој, него и у европској јавности. Одговор како се манипулише чињеницама, јавношћу и читаоцима Валраф је дао „као на длану“. Књига је код нас објављена 1978.
3. The Media Monopoly Бена Багдикиана
Култна књига америчког истраживача на најупечатљивији начин описује како је извршена концентрација власништва над медијима (данас око 80 одсто америчких медија држи пет корпорација) и недвосмислено показује погубне последице те операције по новинарство, новинаре и демократску јавност. Књига се појавила 1983, доживела низ издања. Није преведена на српски.
4. Контрола медија Ноама Чомског
Само једна од низа фасцинатних књига Чомског који је као „највећи интелектуалац данашњице“ (Њујорк тајмс) дао непроцењив допринос демистификацији пропагандне улоге медија у савременим демократским друштвима. Чомски је са Едвардом Херманом објавио и назаобилазни Пропагандни модел (1988), објашњење како су медији инструменти за „придобијање јавности за подршку интереса државе и крупног капитала“.
5. Скривени убеђивачи Ванса Пакарда
Једна од најуверљивијих књига о „медијским манипулацијама“ појавила се 1957, а продата је у преко милион примерака. То је стално актуелно „застрашујуће излагање о томе како произвођачи и политичари намеравају да претворе Американца (а данас и читав свет) у човека од пластелина, који ће куповати или гласати на њихов захтев“ (Њујоркер). Књига је код нас објављена 1994.
П.С.
Зашто предлажем ових пет књига?
Прво, осоновна улога новинарства - да дистрибуира релевантне информације помоћу којих грађанин доноси одлуке у демократском друштву - суштински је угрожена. Друго, у промењеним условима професија-новинар све је више у ситуацији да свој посао обавља без могућности да то буде у складу с етичким кодексима, а без чега та професија губи смисао и своди се на најамништво. Треће, да би могао да се бори и за свој друштвени статус у овом превратничком и историјском времену новинар мора да се према друштву односи крајње критички и да буде корак испред других.
Овај и остале текстове 100. броја часописа Линк можете прочитати на http://www.floowie.com/en/read/link-br-100-101-za-web/#/page/1/
Коментари (0)
Остави коментарНема коментара.